Albatros D-III 1:72

Samolot myśliwski „Albatros D-III” przeszedł próby we wrześniu 1916 roku. Wypadły najwyraźniej pozytywnie, myśliwiec został skierowany do produkcji i to od razu w ilości 400 sztuk – największa ilość, jaką do tej pory wymieniono w jednym zamówieniu. Na początku 1917 roku produkcję przekazano do zakładów filialnych w Pile, zaś w wytwórni macierzystej w Berlinie opracowano lżejszą i bardziej aerodynamiczną wersję płatowca „Albatros D-V”.

albatros_diii_stec2
Model przedstawia egzemplarz użytkowany w sierpniu 1918 roku przez (naówczas) oberleutnanta Stefana Steca. Samolot pochodził z licencyjnej austro-węgierskiej produkcji. Na kadłubie widoczne jest godło osobiste lotnika, który później latał w lotnictwie polskim podczas m. in. wojny polsko-bolszewickiej.
Jeszcze pozostając w służbie austro-węgierskiej  S. Stec używał również jako godła biało-czerwonej szachownicy, która 1 grudniua 1918 roku została przyjęta jako znak rozpoznawczy lotnictwa polskiego.
Stefan Stec zginął w wypadku 11 maja 1921. Na swoim koncie ma łącznie 5 pewnych zestrzelonych samolotów, co według kryteriów Ententy dawało mu tytuł asa myśliwskiego.

albatros_diii_stec6
Model w całości wykonany z kartonu w skali 1:72 na podstawie opracowania Fabrizio Prudenziati http://www.zioprudenzio.it/Fka_Alba3.html

albatros_diii_stec3

albatros_diii_stec4

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>